Friday, February 19, 2010

Di saat-saat resah, al-Quranlah yang paling mujarab, kerana ia adalah warkah cinta dari Pencipta. Allahlah kekasih yang paling memahami. Masakan tidak, Dialah Raja segala cinta kerana Dialah sebenarnya Pencipta cinta. Lihat! dengan sifat cintanya berkasih sayanglah semua makhlukNya. Betapa agungnya cinta Allah.” – Bajailah dan siramilah ukhuwah yang kita bina ini dengan siraman kasih sayang Serahkan dirimu sepenuh hati padaNya..maka Allah akan memberi kekuatan sebagai ganti kelemahan..keamanan sebagai ganti ketakutan dan kecukupan sebagai ganti kemiskinan.”Kalam Dr Yusof Al-Qardhawi -SALAM PERJUANGAN-

Thursday, February 18, 2010

teringat ak klas sivik mase tuh.....cikgu suruh sorang2 sebut ciri 2 suami atau isteri idaman...hush....cikgu ni biar betik....cuak ma..+segan....abislah.....last2 tiba giliran ak.....ok sy nak yg penyayang.....gentleman...dan taat pada agama...tu lah jawapan ak...

pinjam satu minit je

cuba hayati ayat2 di bawah ni...selalu terjadi dlm hidup kita...ini bagai aklah..x taulah kalau bg korunk benda ni x pernah berlaku...

*Menabur fitnah adalah perkara yang dibenci oleh Allah. Fitnah mampu memecah-belahkan umat. Oleh itu, janganlah kita sesekali membuat fitnah.

*Apabila kita menghadapi kesusahan, ingatlah ia sekadar ujian daripada Allah. Jika kita sabar menghadapinya, maka kita akan beroleh pahala.

*Tidak ada perkara yang mustahil untuk berlaku. Jika Allah berkehendakkan perkara itu terjadi, maka dengan sekelip mata ia akan terjadi, kerana Allah itu Maha Berkuasa di atas segala-galanya

nasihat lukman al hakim kepada anaknye

NASIHAT LUKMAN AL-HAKIM KEPADA ANAKNYA...Siri (11)

"Wahai anakku! Apabila perutmu penuh dengan makanan (kenyang) maka akan matilah fikiran dan hikmah kebijaksanaanmu. Semua anggota badanmu akan menjadi malas untuk melakukan ibadah dan akan hilanglah kebersihan hati dan kehalusannya, di mana hati yang bersih itu hanya akan tercapai dengan kelazatan bermunajat (mngadap Allah) dan manfaat berzikir (ingat kepada Allah)"

"Wahai anakku! Kalau sewaktu kecil engkau rajin belajar dengan tekun menuntut ilmu sebanyak-banyaknya, maka apabila kamu dewasa kelak kamu akan memetik buahnya dan kamu akan menikmatinya."

"Wahai anakku! Kamu ikutlah ketika orang membawa jenazah, dan janganlah kamu mengikuti jamuan perkahwinan. Kerana jenazah itu dapat mengingatkan engkau akan kesudahan dari hidupmu di dunia yang fana ini. Sementara majlis perkahwinan akan membangkitkan nafsu berahimu dan ini akan membuat kamu merasa bahawa senang dengan kehidupan dunia."

"Wahai anakku! aku sudah memikul batu-batu yang besar, aku juga sudah mengangkat besi-besi berat. Tetapi aku tidak pernah merasakan sesuatu yang lebih berat daripada tangan yang buruk perangainya."

"Wahai anakku! Aku sudah merasakan segala benda-benda yang pahit, tetapi aku belum pernah merasakan sesuatu yang lebih pahit dari kemiskinan dan kehinaan."

"Wahai anakku! Aku sudah pernah mengalami penderitaan dan bermacam-macam kesusahan dan kepayahan, tetapi aku belum pernah mengalami penderitaan yang lebih susah dan lebih payah dari menanggung hutang."

"Wahai anakku! Sepanjang hidupku, aku hanya dapat memilih 8 kalimah dari pusaka para nabi yang lalu, sabda mereka :


1) Apabila engkau mengerjakan sembahyang dan beribadah kepada Allah, maka jagalah baik-baik fikiranmu.

2) Apabila engkau berada di rumah orang lain, hendaklah kamu menjaga matamu (pandangan matamu).

3) Apabila engkau berada di tengah-tengah majlis, hendaklah kamu menjaga lidahmu (perkataanmu).

4) Apabila engkau hadir dalam jamuan makan, hendaklah kamu menjaga perangaimu.

5) Ingatlah kepada Allah s.w.t.

6) Ingatlah akan mati.

7) Lupakanlah budi baikmu terhadap orang lain. 

p/s semoga halilah....dan semua umat islam sama 2 mempraktikkannye....

pembaziran yang sering kita lakukan..

ak pantang kepada sesape yang membazir..terutama sekali kalau kat kelas tu ...x reti2 nak tutup kipas...terutam bila tinggalkan kelas pi lab...memang x bley blah.....

Ilmu pengetahuan
- Membazir jika tidak diamalkan untuk jalan kebaikan.

Amalan
- Membazir jika dilakukan tidak dengan hati yang ikhlas.

Kekayaan
- Membazir jika dibelanjakan pada perkara yang tidak bermanfaat dan tidak diredai Allah.

Hati
- Membazir jika kosong daripada kasih kepada Allah.

Tubuh badan
- Membazir jika tidak digunakan untuk beribadah kepada Allah.

Cinta
- Membazir jika dicurahkan kepada selain Allah atau melebihi cinta kepada-Nya.

Masa
- Membazir jika tidak diurus sebaiknya.

Akal
- Membazir jika tidak memikirkan sesuatu yang bermakna kepada agama.

Zikir.
- Membazir jika tidak memberi kesan kepada hati.

Wallahu'alam.

Semuga Allah s.w.t memberi kekuatan untuk kita amalkan. Wassalam.

teka teki imam ghazali

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya
lalu beliau bertanya ( Teka Teki ) :




Apa yg paling dekat?
Imam Ghazali = " Apakah yang paling dekat dengan diri kita di
dunia ini ?"
Murid 1 = " Orang tua "
Murid 2 = " Guru "
Murid 3 = " Teman "
Murid 4 = " Kaum kerabat "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan
kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap
yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Apa yg paling Jauh?
Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"
Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan "
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "
Iman Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar
adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita
tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus
menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan
perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama".

Apa yg paling besar?
Iman Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"
Murid 1 = " Gunung "
Murid 2 = " Matahari "
Murid 3 = " Bumi "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah
HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus
hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."

Apa yg paling berat?
Imam Ghazali = " Apa yang palin berat didunia "
Murid 1 = " Baja "
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah "
Imam Ghazali = " Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG
AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ).
Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika
Allad SWT meminta mereka menjadi khalifah
(pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut
menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak
manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah."

Apa yg paling ringan?
Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"
Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun"
Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan
sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita
atau urusan dunia, kita tinggalkan solat "

Apa yg paling tajam?
Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali didunia ini "
Murid- Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "
Imam Ghazali = " Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini
adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia
dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasan saudaranya sendiri "


peringatan ini juga ak dapat sewaktu ceramah lonjakan saujana untuk calon pmr dan spm di dewan sekolah menengah sains muzaffar syah..malam tu semua orang memang ngantuk gila da pukul 10.30 cikgu yg datang dari btn tu x berhenti henti..yg ak x bley blah....bebudak laki dengan selamba melentokkan kepala diorang...tapi malam tu ak sungguh bersemangat mendengar ceramah itu..:)

prom queen.....

i luv this song...
She's the prom queen
Top 5 in magazines
Where I go forever

HEY HO LETS GO!

Dressed up in your best
Your ready
To hit the dance floor
Tonight

Flash down the spotlight
Right on you
Everyone knows you
This time

And so I...
Can't go on

And I...
Want you to know that

Your cool your hot
You make me go
Oh oh oh...

She's the prom queen
Top 5 in magazines
Where I go forever
She's no girl for me

Step back in the moonlight
Let me sing
I... ll be king
Oh, in this broken dream

Scream out the words of the fame
Coz I'm in too much pleasure
Tonight

And so I...
Can't go on

And I...
Want you to know that

Your cool your hot
You make me go
Oh oh oh...

Tuesday, February 16, 2010

kelas 5 omega yg tercinta...p/s thanks to bebudak laki yg berusaha keras mengecat..mendecorate klas ni..luv u all....meja yg ade pencil box monkey ni la ak punye...tmpatku blakang skali..syok gak ar..kalo tdo bley cover..
siap ad water heater..ak rase klas ni da mcm umah kedua....
buat ap kat pc tue?mcm berdua jek..haha...side view of my class
me with alia ng....petang kang die ad lawatan ke sbpis so that"s why die pakai baju identiti baru
mcm tangkap gmbar sendri je niyh...haha
sbt la katakan....siap ad lcd......ak lebih suka duduk kat kelas drpd duduk kat lab...
ceramah chemical engineering pada ari sabtu yg tlah mengambil masa prep kami.....but.....benefit lorh....
roket group ak...group h2so4....sulphuric acid
tengah setting nak lancarkan roket...
orientasi bersama form 1....rindu korunk...
talentime.....ni group ak tengah wat performance....lagu sixth sense
ak suka gmbar ni....azim dania yg ambilkan
waktu tengah berlatih menari lagu jai ho
waktu nak buka puasa....dania yg rajin telah ambilkan gambar ak....segan maa..
cepat ......lagi bape minit je ni nak azan
happy chinese new year...maap kpd semua sbb ak mls nak update blog ni...by the way ak just nk bgtau kat cni yg ak sgt suka klas ak skang......