Saturday, November 28, 2009

ouu...tgn ku  kena air panas nasib baek x melecur..thanks ALLAH..

Thursday, November 26, 2009

slamat hari raye aidiladha semua..tadi ak dgar berita hujan di Arafah..wah bagusnya rahamat ALLAH tron lagipon bkan slalu hujan kat ctu..jarang skali babe..erm..selsema skit ari ni..ade satu crita klaka yg ingn ak coretkan..waktu ak tgh ajr adnin mengeja,....jeng jeng jeng..tetiba die ckp mcm ni eyh tgn ko jgn penat dulu,,...ak lagi penat taw"tergelak ak dgar..adek ak sorang ni memang agk geliga..ahhaaha...bertuah btol...

Tuesday, November 24, 2009

salam alaik

tetiba tanganku terasa gatal nak menulis..ak semakin addicted nak blogging...and addicte dto fb warrgghh i have to control myself...td ak trima panggilan dr aesyah cahn sahabtku dr terengganu...bergayut sakan lorh..bak kate aisyah"ko sengaja menjatuhkan kredit ak kan"haha....x pe2 ari tu ak da kol ko...kat cni ak nak coretkan bertuah adnin jd adek ak"akle yg merasa bertuah tuh>>haha..nak taw nape?sbb ade org jd pembantuku utk wat kopi dan teh..sungguh rajin adnin buatkan ak teh slaloo..ak tanye nape adnin suka buat teh?die ckp.,rahsia..nanti adnin bgtau akk..ape2 jelah adek ak yg sorang ni..tp ape2pun ak ngaku memang ak agak mls sedikit utk menjenguk kedapur,,sbb da terpacak depan pc ni...no no no halilah u have to control your self..insyaallah lpas ni ak akn limited kan mase menggunakan pc..ak kena study..for my future..

kelebihan fakir miskin


Abul Laits Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Anas bin Malik r.a. berkata: "Orang-orang fakir mengutuskan utusan mereka kepada Nabi Muhammad s.a.w. maka berkata: "Ya Rasulullah, saya utusan fakir kepadamu." Jawab Nabi Muhammad s.a.w.: "Selamat datang kepadamu dan kepada orang-orang yang mengutuskanmu, engkau datang dari orang-orang yang dicintai Allah s.w.t." Utusan itu berkata: "Ya Rasulullah, orang-orang miskin berkata: "Bahawa orang-orang kaya telah memborong semua kebaikan, mereka berhaji dan kami tidak dapat, dan mereka sedekah sedang kami tidak dapat, dan jika sakit mereka mengirim wang untuk tabungan mereka." Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Sampaikan kepada orang fakir daripadaku: "Bahawa siapa yang sabar dari kamu akan mengharap pahala dari Allah s.w.t. Maka ia akan mendapat tiga macam yang tidak boleh didapati oleh orang-orang yang kaya iaitu:
  • Didalam syurga ada kamar dari yaqut yang merah, orang-orang syurga itu melihat tempat itu sama dengan orang dunia jika melihat bontang dilangit, tidak dapat masuk kesitu kecuali Nabi yang fakir atau orang yang mati syahid yang fakir atau seorang mukmin yang fakir.
  • Orang fakir yang masuk syurga sebelum orang kaya sekadar setengah hari iaitu sekira lima ratus tahun, mereka bersuka-suka dengan berleluasa dan Nabi Sulaiman bin Daud a.s. akan masuk sesudah nabi-nabi yang lainnya sekira-kira empat puluh tahun disebabkan oleh kerajaan yang diberikan Allah s.w.t. kepadanya.
  • Jika orang fakir membaca: Subhaballah walhamdulillah walaa ilaha illalah wallahu akbar dengan tulus ikhlas dan orang kaya membaca itu, maka orang kaya itu tidak dapat mengejar orang fakir meskipun ditambah dengan sedekah sepuluh ribu dirham. Demikian amal-amal kebaikan yang lain-lainnya
MyEm0.Com

Monday, November 23, 2009

pernah terpikir x nape ikan x berlidah?

Rasululllah s.a.w bersabda: " sejahat-jahat manusia pada hari kiamat nanti ialah orang yang bermuka dua. Barangsiapa bermuka dua di dunia maka di hari kiamat kelak dia akan mempunyai dua lidah dari lidah api neraka jahannam".

Sabda Rasulullah s.a.w lagi: "tidak akan masuk syurga orang yang suka membesar-besarkan cerita". Pabila ditanya apa hikmahnya, Baginda s.a.w menjawab: " Sesungguhnya Allah s.w.t telah menciptakan semua makhluk itu mempunyai lidah, Sama ada yang boleh berkata-kata ataupun yang tidak boleh berkata-kata. "

Salah seorang sahabat pun bertanya, "kenapa ikan tidak mempunyai lidah? " Sabda Rasulullah s.a.w: " Setelah Allah selesai menciptakan Adam a.s. Maka diperintahkan sekalian malaikat agar tunduk sujud kepadanya. Semua malaikat patuh pada perintah itu kecuali iblis laknat. Oleh kerana iblis enggan sujud, maka Allah melaknatnya serta mengusirnya keluar dari syurga dan dihapuskan rupanya yang elok itu lalu dihantar iblis itu ke bumi. Apabila diturunkan ke bumi, iblis terus menuju ke laut. Pertama sekali yang dijumpai oleh iblis ialah ikan.

Iblis pun menceritakan akan keburukan serta kekurangan Adam kepada ikan, katanya, "Sesungguhnya Adam itu amat suka memburu dan membunuh binatang-binatang yang ada di lautan dan juga di daratan". Apabila ikan mendengar kata-kata iblis itu ia pun segera menghebahkannya kepada binatang laut yang lain berita tentang Adam a.s. Oleh kerana Allah tidak menyenangi perbuatan ikan inilah lalu dihilangkannya lidah ikan agar tidak lagi dapat menyampaikan berita yang tidak sebenarnya.

Oleh itu, marilah Kita "jaga" lidah Kita supaya tidak hilang seperti lidah ikan. Berkatalah yang baik dan benar, kerana kata-kata yang baik itu adalah sedekah. 


erm ak ni jenis yg x suka ckp byk sbb ak rase diam tuh adlh lebih baik drpd ckp sesuatu yg boleh menyakitkan atau menjatuhkan maruah....tp kalo sape yg knal ak,,.byk ckit kot ak ckp.....hihi:p

Saturday, November 21, 2009

halilah san akiramenaide~~~!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Friday, November 20, 2009

jlpt ganbarimasu..erm sehari suntuk seyh blaja jepun...byk web ak da explore tuk cari listening nye tp x de..yg ad pun biase2 je...ak da tanye senior2 ak kat fb tips utk jwb pekse ni...berguna gak fb tuh tuk ak....skang da kol 1..00 pg baru je abes bincang kertas past year ngan senior ak..nasib baeklah die rajin nak tolong ak..kalo x terkapai2lah ak...trimasu bebanyak..k ar nak tdo dah ni da lewat mlm ..tinggal ak je yg blom tdo dlm umah ni....bye2..till my finger ,meet the keyboard:)ak akn berusaha sungguh2..ya ALLAH permudahkan ak..!~

Thursday, November 19, 2009

salam alaik~

ermm nak tlis satu cite sedey..namun ak pasrah akhirnye....album yg foster family ak bg da ilang..ni semua adek ak nye psl...die ckp belit 2 x taw nak caye yg mn satu..memula ak marah gak ar..marah gila2 coz dlm album tuh ad sticker ak ngan kei"akk angkatku di japan"ngan ad poskad JAL 724"airplane..oh gosh~~~~sedey tol...tp bile2 ak pkir2 blk nak mrh pun x guna...mugkin satu lagi ujian utkku...owh album ak rindu padamu...mnlah ko pi...album tulah kenanganku di seratus yen~

Wednesday, November 18, 2009



instead of learning jlpt..i decide to learn japanese song to..and i found them..

.

Tuesday, November 17, 2009

semalam blk umh utk cuti panjang...patut ar ak rse semacam..rupa2nye kad jlpt ak tertinggal..tau x betapa pentingnye kad tuk utk masuk dlm dewan peperiksaan nantiwaaaaaa.camne ni..x pe2...ak cool jap.....memula ak kol nadiy nak mnta phone nu chiko..then ak kol chiko byk kali die x angkat..pastu ak kol nadiy again mnta no mamat plak pastu ak mnta no kemak dr mamat ....from kemak ak mnta no asya..ak tanye asya ko ad no k diana x?die kate x de dia bg ak no k inani...~ak da ad no die lorh~pastu bora2 kol ak...die forward no k aja plak..ak kol2 semua x angkat..mn le diorg semua pi ni...x bw handset ke?dlm masa yg sama ak cuba cool kan diriku..ak  tau ni ujian ALLAH.....tetiba ak teringat ayat al mathurat..layukallifullah......ALLAH tidak akan membebani umatnya seandainya x mampu.....ak cuba redha seadanya.....ak bgtau mak...ak ckp esok nak pi skola nak amek brg..penting sgt...kad tu adlh utk masuk dewan peperiksan pd 6 disember..iaitu hari ak amek jlpt test level 4(japan proficeincy language test)kat umah skang ak ngah blaja jlpt secara sendri coz sensei x abes ajar.i have to do my own inisiatif~pastu kat fb ak tanye sesape yg on9 ad no fivers x?semua mcm plik gak ar..perg mlm tuh ak tdo awl sbb pressure sgt..".ni baru ckit lilah ujian ALLAH kat ko"

Saturday, November 14, 2009

kupercaye setiap bende yg berlaku ad hikmahnye
BAGIKU LELAKI SUKAR DITAFSIR



SHINJUKU WASHINGTON HOTEL


BIO DINING



 

Friday, November 13, 2009

berakhirlah final exam.....kejap je ak dah jd form five nanti....tetiba ak rase masa semakin pantas dan ak semakin takut utk menjadi dewasa..